|
CST. Centre per a la Sostenibilitat Territorial
El Centre per a la Sostenibilitat Territorial (CST) és una associació que promou una “nova cultura del territori” (NCT), és a dir, una nova forma d’entendre i d’entendre’s amb el territori. L’associació aplega entitats ambientalistes i moviments en defensa del territori, professors i investigadors universitaris, agents econòmics i professionals, i ciutadans en general. Des dels inicis el CST es proposa dinamitzar i consolidar una xarxa de complicitats que li permeti actuar com un agent col·lectiu d’observació, difusió i socialització d’uns nous valors i comportaments que s’adiguin amb aquesta NCT. El CST defuig de posicions defensives o reactives i actua, quan cal, com un veritable grup de pressió i promoció.
D’on sorgeix una proposta com aquesta?
El CST sorgeix en el context d’una reflexió i preocupació al voltant dels límits, vulnerabilitats i transformacions del territori, d’un intens debat sobre la forma de gestionar-lo.
L’emergència de conflictes en defensa del territori evidencia la necessitat de fer front a la creixent pèrdua de control de les poblacions sobre les decisions que es prenen i que transformen el seu entorn més immediat; les mobilitzacions que han generat, han mostrat la capacitat de generar alternatives viables més enllà de la protesta; en els debats que han generat, han participat tècnics i científics amb propostes i alternatives a desenvolupar. El CST parteix de la constatació que avui ja existeix un model tecnològic capaç de propiciar un canvi cap a una societat més sostenible i que les resistències, davant el que ja és una emergència històrica, són fonamentalment econòmiques, socials i culturals, relacionades amb l’actual model de globalització.
Quin és l’àmbit d’actuació del CST?
El CST ha iniciat la seva activitat a les comarques gironines, com a espai natural i social de molts dels seus socis, i compta, en aquesta primera fase d’implantació, amb dues seus operatives: Cal Monjo a Sant Privat d’en Bas (La Vall d’en Bas – Garrotxa) i la Rectoria Vella de Cartellà a Sant Gregori (Gironès). El CST té previst, però, estendre’s arreu de Catalunya, en àmbits rurals o urbans, allà on la ciutadania organitzada ho requereixi.
A qui pot ser útil el CST?
El CST s’adreça als moviments socials que ja treballen a favor d’una nova cultura del territori i que malden perquè es materialitzi, als experts i professionals que volen aportar propostes, als científics i acadèmics que creuen oportú consolidar i difondre nous paradigmes. El CST vol ser una eina útil per als docents i escolars del país, amb nous projectes pedagògics; per als grups cívics, culturals i veïnals, que volen veure reforçat el seu paper social; per a petites i mitjanes empreses, cooperatives o noves formes d’economia social que poden tenir en el CST un punt de suport; i, en general, a tota la ciutadania activa, creativa i crítica que desitgi avançar cap a una societat més justa i sostenible.
Quins projectes té el CST?
El CST ha volgut definir, des del primer dia, uns principis rectors i uns eixos d’actuació. Per això, que s’ha dotat de quatre projectes estratègics (Observatori, Escola del Territori, Xarxa Crítica i Iniciatives Econòmiques Territorialment Sostenibles) que es constitueixen com a àrees dinàmiques que, malgrat tenir la seva funció específica, interactuen i donen sentit al projecte global del CST: “observar, educar i actuar per a una nova cultura del territori”.
|